Malang stad op het eiland Java in Indonesie

5 mei 2015 - Malang, Indonesië

Wat een prachtige 2 dagen hebben we hier gehad. We zijn hier voor een reden want ma is hier in 1937 geboren en in 1949 moesten ze het land verlaten. Mijn opa was militiair in het KNIL en na de opstand van de Indonesiers tegen de Hollanders konden ze niet meer in Indonesie blijven.

De stad ligt zo'n 400 tot 600 meter hoger dan Surabaya waar de meeste Nederlanders zaten, maar had daardoor een koeler klimaat. De rijke Hollanders hadden hier daarom ook een huis en als je kijkt naar de stadskaart van 1937 dan is alles Nederlands. Van straatnamen tot winkels en de stad heeft ook een aantal Nederlandse burgemeesters gehad.

Maar goed, we zijn hier voor een reden en dat is om het ouderlijk huis van mijn familie te zien en voor een bezoek aan Toko Oen. "Daar moet je heen" zei ma "want daar hebben ze van die lekkere koekjes". Ondertussen zijn we tich jaar verder en alle straatnamen zijn veranderd, zeker niet meer Nederlands, en dat zou een uitdaging worden maar een paar jaar terug is mijn neef al met zijn vrouw hier geweest en die heeft ons het juiste adres gegeven. We hebben foto's van de voorkant van het huis kunnen maken maar niet van binnen helaas. De voordeur stond open en ik brutaal naar binnen natuurlijk maar de oude dame sprak geen Engels dus ik kwam niet verder. Maar goed we zijn geweest (het gele huis) en dat was mooi.

Vandaag naar de Toko geweest en daar kwamen de emoties los hoor, ik kon het me helemaal voorstellen dat ma daar als klein meisje kwam en haar ogen uitkeek naar al dat lekkers, ik voelde me ook echt dat kleine meisje.

We hebben heel veel foto's gemaakt van waar we gelopen hebben maar kunnen jullie maar een klein gedeelte laten zien. Ondanks dat het hier "koeler" is ben je na een halve dag lopen bekaf dus om een uur of 1 terug in het hotel voor een lekkere lunch, douchen en een tukkie doen en dan om 4 uur op het terras voor koffie en thee en dan maar weer eten he. Het is een fantastisch hotel waar je echt verwent wordt en dat hebben we gewoon laten gebeuren. Straalt helemaal de koloniale sfeer uit en is net een museum, zoveel te zien.

Het is nu klaar, 5 weken een fantastische vakantie gehad en we nemen heel veel mooie herinneringen mee naar huis. Bedankt voor al jullie lieve reacties xxx

1. Marieke Termeer:
    5 mei 2015
    Wat een ontzettend mooi verhaal Margot. Dank je wel daarvoor. Ik wens jullie een goede terug reis en hopelijk tot gauw.
  2. Miriam:
    5 mei 2015
    Wat een pakkend verhaal!!! Goede terugreis dn tot gauw!!!!
  3. Annemieke Cirk:
    5 mei 2015
    Wat een mooie afsluiting van jullie reis. Jullie zullen mamaloe wel heel veel te vertellen hebben. Dank voor al die leuke reisverhalen mooie en grappige foto's. Een hele goede terugreis en tot gauw
    Annemieke
  4. Riet Hoek:
    5 mei 2015
    Fijn dat jullie deze mooie reis op zo'n fantastische manier hebben kunnen afsluiten. Alle verhalen van vroeger terug te kunnen zien in het echt, dat moet wel heel bijzonder voor je zijn Go. Goede reis terug en hopelijk tot gauw.
    Rietje
  5. Jetty van Vugt:
    6 mei 2015
    Lieve Margot, Volgens mij hebben jullie genoten. Een hele fijne terugreis en ik zie ernaar uit om je weer te zien en je verhalen live nog eens te horen. Tot maandag en groetjes, Jetty
  6. Tieneke:
    6 mei 2015
    Wat hebben jullie veel gezien in korte tijd, heerlijk om zo mee te reizen!!!Dit pakt niemand jullie meer af !!!
  7. Corrie de roode:
    6 mei 2015
    Wat een boeiend verhaal. Van de foto's van jullie kan ik zien dat jullie heel erg genoten hebben van de reis. Wens jullie een goede thuisreis en tot horens. Dank jullie wel dat ook de thuisblijvers konden meegenieten.
    XXXXXX Corrie
  8. Natalie van Dinther:
    6 mei 2015
    Lieve Margot en Piet, volgens mij hebben jullie echt een super mooie reis gemaakt! Een goede reis terug en Margot, ik hoor volgende week graag de verhalen!
  9. Hilda Louter:
    8 mei 2015
    Wat hebben jullie een mooie en bijzondere reis gemaakt!
    Goede terugreis!